Teachings

Select Academic Year:     2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022
Professor
FERDINANDO FORNARA (Tit.)
Period
First Semester 
Teaching style
Convenzionale 
Lingua Insegnamento
ITALIANO 



Informazioni aggiuntive

Course Curriculum CFU Length(h)
[80/72]  ARCHITECTURE [72/00 - Ord. 2017]  PERCORSO COMUNE 4 40

Objectives

Obiettivi formativi insegnamento, conoscenze e abilità attese
Il corso si prefigge sia di trasmettere conoscenze e capacità di comprensione (e di applicazione delle stesse), sia di sviluppare l'autonomia di giudizio, le abilità comunicative e le capacità di apprendimento in merito ai seguenti punti: consulenza psicologico-ambientale in programmi di gestione e monitoraggio ambientale; consulenza psicologico-ambientale alla progettazione architettonica e urbanistica di ambienti residenziali, di lavoro, di apprendimento, commerciali, ricreativi, di cura, ecc.; promozione e realizzazione di attività volte a migliorare la qualità ambientale percepita, la soddisfazione ambientale e la salute psicosociale in popolazioni specifiche.
Le abilità sviluppate dal corso riguardano lacquisizione di adeguata terminologia tecnico-scientifica, capacità di riflessione e valutazione critica di teorie e modelli, analisi e interpretazione di risultati di ricerca, comprensione degli aspetti di metodo, comprensione e report di articoli scientifici, capacità di progettare ricerche e programmi in unottica interdisciplinare. La frequenza delle attività formative supporterà lo sviluppo delle conoscenze, delle competenze e delle abilità menzionate.

The aim of this module is both to transfer knowledge and understanding skills (and their application) and to develop autonomy of judgement, communication and learning skills about: psycho-environmental consultation for environmental management programs; psycho-environmental consultation for the design domain (concerning various places: residential structures, offices, schools, leisure environments, healthcare places, etc.); support of actions for improving psycho-environmental patterns such as perceived environmental quality, environmental satisfaction, and psycho-social health of specific populations and actors. The skills to be developed include a proper scientific and technical vocabulary, critical reflection and evaluation of theories, analysis and interpretation of research results, understanding of methodological aspects, understanding and report of scientific papers, design of studies and programs following an interdisciplinary perspective. The attendance of classes will support the development of the above-mentioned abilities.

Prerequisites

None

Contents

This module will address the following issues:
1. Environmental and Architectural Psychology: what are they?
2. User-centered design and subjective environmental assessment
3. Cognitive and emotional aspects of the relationships with built and natural environments
4. Environmental stress and restorativeness
5. Research methods and tools in Environmental and Architectural Psychology
6. Psycho-environmental consultation for the environmental design and management

Teaching Methods

Interactive lectures (about 22 hours), seminars and presentations of researches or case-studies (about 10 hours), and group activities (about 8 hours).

Verification of learning

* Si comunica che le modalità di erogazione della
didattica saranno in linea con quanto previsto dal Manifesto degli Studi per l'A.A. 2021/2022, il quale, a pag. 12, stabilisce che “la didattica verrà erogata prevalentemente in presenza, integrata e “aumentata” con strategie online, allo scopo di garantirne la fruizione in modo innovativo e inclusivo”.


The examination will consist of an oral test, where the candidates theoretical knowledge, analysis ability, methodological competence, and language ability (both general and technical) will be assessed.
Assessment criteria:
descripting and arguing skills
analysis and synthesis skills
critical conceptual elaboration skill
use of proper terminology

For passing the examination (that means getting a pass mark of 18/30), the student should show sufficient knowledge of the course topics. For getting the highest mark in the examination (that means getting 30/30 cum laude), the student should show an excellent knowledge of the course topics.

Those students who are enrolled in exchange study programs (e.g., Erasmus) have the choice to be examined in English.

Texts

A) Two mandatory textbooks

Baroni, R. (2008). Psicologia ambientale. Bologna: Il Mulino.

Bonaiuto, M., Bilotta, E., & Fornara, F. (2004). Che cosè la psicologia architettonica. Roma: Carocci.


B) Two supplementary books from the following list.

Bilotta, E., & Bonaiuto, M. (a cura di) (2012). Fare Utopia. I protagonisti raccontano la collaborazione tra scienze sociali e progettuali in Italia. Roma: Prospettive Edizioni.

Ferrante, T. (a cura di) (2013). Valutare la qualità percepita. Uno studio pilota per gli hospice. Milano: Franco Angeli.

Fornara, F., Bonaiuto, M., & Bonnes, M. (2010). Indicatori di Qualità Urbana Residenziale Percepita (IQURP). Milano: Franco Angeli. (Chapter 8 excluded)

Nenci, A.M. (a cura di) (2003). Profili di ricerca e intervento psicologico-sociale nella gestione ambientale. Milano: Franco Angeli. (Part III excluded)

More Information

Receiving hours:

Thursday from 4 to 6 pm on Skype

Skype account: ferdiderf

Questionnaire and social

Share on: