Teachings

Select Academic Year:     2016/2017 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022
Professor
DONATELLA RITA FIORINO (Tit.)
Period
First Semester 
Teaching style
Convenzionale 
Lingua Insegnamento
ITALIANO 



Informazioni aggiuntive

Course Curriculum CFU Length(h)
[80/72]  ARCHITECTURE [72/20 - Ord. 2017]  ARCHITETTURA STORICA E PROGETTO 4 40

Objectives

.

Prerequisites

.

Contents

.

Teaching Methods

The contents will be developed through lectures, seminars and laboratory activities, involving visiting professors and national and international experts. In alternation to ex-cathedra communications, lectures on texts and case studies design will be organized with the direct participation of students. In details, students should critically analyse a scientific text and carry out an operative task concerning the procedure of listing for an assigned landscape, choosing between the study of an existing protective plan and the definition of a new one, with specific attention to the identification of sustainable practice in vulnerable context.

Verification of learning

Students with a presence equal to or greater than 75% will be admitted to the exam.
The evaluation of the student's work will be defined on the basis of the following elements:
- Attendance and active involvement in educational activities;
- Assessment of the knowledge on the topics addressed and discussed during the course;
- Laboratory.

Texts

General Bibliography
- L. Scazzosi (a cura di), Leggere il paesaggio. Confronti internazionali/ Reading the landscape. International comparisons, Gangemi, Roma 2002.
- A. Capuano, Paesaggi di rovine paesaggi rovinati, Coll. Quodlibet Studio, Macerata 2004.
- M. Ricci (a cura di), Paesaggio. Teoria Storia Tutela, Patron, Bologna 2004.
- S. Langè, Chora. Il paesaggio riconosciuto, Franco Angeli Editore, Milano 2008.
- B. Lassus, Paesaggio: un'esperienza multiculturale: scritti di Bernard Lassus, Aracnè editrice, Ariccia (RM) 2010.
- Salvatore Settis, Il paesaggio come bene comune, La Scuola di pitagora Editrice, Napoli 2013.
- V. Russo (a cura di), Landscape as Architecture. Identity and Conservation of Crapolla Cultural site, Nardini ed., Firenze 2014.
- P. L. Paolillo, M. Venturi Ferriolo, Relazioni di paesaggio. Tessere trame per rigenerare luoghi, Mimesis, Milano 2015.

Letture consigliate
- L. Scazzosi, M.C. Zerbi (a cura di), Paesaggi straordinari e paesaggi ordinari, Approcci della geografia e dell’architettura, Guerini Scientifica, Milano 2005.
- T. Matteini, Paesaggi del tempo: documenti archeologici e rovine artificiali nel disegno di giardini e paesaggi, Alinea, Firenze 2009.
- M. Venturi Ferriolo, Percepire paesaggi, la potenza dello sguardo, ed. Bollati Boringhieri, 2009
- P. Capone, B. Lassus, Il restauro impossibile: un progetto di Bernard Lassus per il Cilento, Area blu, Cava de' Tirreni 2012.
- L. Scazzosi, P. Branduini, Paesaggio e fabbricati rurali. Suggerimenti per la progettazione e la valutazione paesaggistica, Maggioli Editore, Santarcangelo di Romagna, 2014.
- M. Venturi Ferriolo, Paesaggi in movimento, per un’estetica della trasformazione, Derive e approdi editore, coll. Habitus, Roma 2016.
- C. Aveta, B. Marino, R. Amore, La Baia di Napoli. Strategie integrate per la Conservazione e la fruizione del paesaggio culturale, Artstudiopaparo, Napoli 2017.
- G. Damiani, D.R. Fiorino, Military Landscapes. A future for military heritage, Skira, Milano 2017.
- S. Settis, Architettura e democrazia. Paesaggio, città, diritti civili, G. Einaudi, Milano 2017.

A specific bibliography and other recommended readings related to the topics that will emerge during the course will be provided during the lessons.

More Information

Teaching materials and information related to the course will be available on the lecturer’s official web pages and illustrated at the beginning of the course.
In the case of laboratory work particularly valuable from the scientific perspective it will be evaluated the possibility of sending the results of the study the scientific community through participation in conferences or seminars, national or international inherent in the discipline of restoration and conservation.

Questionnaire and social

Share on: