Select Academic Year:     2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022 2022/2023
Professor
MARIA LIDIA MASCIA (Tit.)
Period
Second Semester 
Teaching style
Convenzionale 
Lingua Insegnamento
ITALIANO 



Informazioni aggiuntive

Course Curriculum CFU Length(h)
[30/34]   EDUCATION STUDIES [34/00 - Ord. 2010]  PERCORSO COMUNE 10 60

Objectives

The course intends to provide a general theoretical picture and the key concepts regarding the basic knowledge on the main inferential mechanisms of the human cognitive system.
The aim is to provide research data and operational tools useful for the understanding of the processes of thought. At the end of the course students will know the fundamental characteristics of cognitive processing in: perception, learning, memory, language, hought, intelligence. Furthermore, they will be able to understand the main theoretical positions and research paradigms wich determined the evolution course of research in these areas.

Prerequisites

The prerequisities are:
- To understand the main ideas of the different theoretical perspectives;
- To understand the methodologically relevant psychological research by examining the most important research.

Contents

The course aims to introduce students to the main topics in general psychology, : perception, attention, memory and learning, thinking and reasoning, language, motivations and emotions. A particular focus will be put on the experimental methodology in General Psychology.

Testi di riferimento:

Teaching Methods

Lectures

Verification of learning

The final evaluation is carried out using an written examination. The evaluation is performed in thirty.

Texts

Testi per gli studenti frequentanti

Manuali:

Psicologia Generale, autori Dennis Coon e John O. Mitterer, casa editrice Utet Università

Storia della psicologia. Autore Paolo Legrenzi, 243 p., brossura, 5 ed.Collana: Itinerari. Psicologi 2012

1 libro a scelta tra:

A.T.CIANCIOLO e R.J.STERNBERG
Breve storia dell'intelligenza.
Bologna: Il Mulino.

C. CORNOLDI (A CURA DI)
Difficoltà e disturbi dell'apprendimento
Bologna: Il Mulino.

M.P.PENNA E S. MOCCI
La lettura. Teoria e modelli di comprensione. Cagliari: University Press

G.MAZZONI
I processi di base nell'apprendimento scolastico.
Roma: Carocci Editore

A.BADDELEY, M.W.EYSENCK e M.C.ANDERSON
La memoria. (Capitoli da studiare: I,II,III, V, VI, VII).
Bologna: Il Mulino.

La frequenza è vivamente consigliata.

Testi per gli studenti NON frequentanti

Manuali:

Psicologia Generale, autori Dennis Coon e John O. Mitterer, casa editrice Utet Università

Storia della psicologia. Autore Paolo Legrenzi, 243 p., brossura, 5 ed.Collana: Itinerari. Psicologi 2012

3 libri a scelta tra:

A.T.CIANCIOLO e R.J.STERNBERG
Breve storia dell'intelligenza.
Bologna: Il Mulino.


C. CORNOLDI (A CURA DI)
Difficoltà e disturbi dell'apprendimento
Bologna: Il Mulino.

M.P.PENNA E S. MOCCI
La lettura. Teoria e modelli di comprensione. Cagliari: University Press

G.MAZZONI
I processi di base nell'apprendimento scolastico.
Roma: Carocci Editore

A.BADDELEY, M.W.EYSENCK e M.C.ANDERSON
La memoria. (Capitoli da studiare: I,II,III, V, VI, VII).
Bologna: Il Mulino.

More Information

La frequenza è vivamente consigliata.
La Dott.ssa Maria Lidia Mascia riceve gli studenti previo appuntamento via mail.

e-mail: marialidia.mascia@unica.it

Questionnaire and social

Share on:
Impostazioni cookie