Teachings
30/34/104 - GENERAL PSYCHOLOGY
Academic Year 2017/2018
Free text for the University
- Professor
-
MARIA LIDIA MASCIA (Tit.)
- Period
-
Second Semester
- Teaching style
-
Convenzionale
- Lingua Insegnamento
-
ITALIANO
Informazioni aggiuntive
Course | Curriculum | CFU | Length(h) |
---|---|---|---|
[30/34] EDUCATION STUDIES | [34/00 - Ord. 2010] PERCORSO COMUNE | 10 | 60 |
Objectives
The course intends to provide a general theoretical picture and the key concepts regarding the basic knowledge on the main inferential mechanisms of the human cognitive system.
The aim is to provide research data and operational tools useful for the understanding of the processes of thought. At the end of the course students will know the fundamental characteristics of cognitive processing in: perception, learning, memory, language, hought, intelligence. Furthermore, they will be able to understand the main theoretical positions and research paradigms wich determined the evolution course of research in these areas.
Prerequisites
The prerequisities are:
- To understand the main ideas of the different theoretical perspectives;
- To understand the methodologically relevant psychological research by examining the most important research.
Contents
The course aims to introduce students to the main topics in general psychology, : perception, attention, memory and learning, thinking and reasoning, language, motivations and emotions. A particular focus will be put on the experimental methodology in General Psychology.
Testi di riferimento:
Teaching Methods
Lectures
Verification of learning
The final evaluation is carried out using an written examination. The evaluation is performed in thirty.
Texts
Testi per gli studenti frequentanti
Manuali:
Psicologia Generale, autori Dennis Coon e John O. Mitterer, casa editrice Utet Università
Storia della psicologia. Autore Paolo Legrenzi, 243 p., brossura, 5 ed.Collana: Itinerari. Psicologi 2012
1 libro a scelta tra:
A.T.CIANCIOLO e R.J.STERNBERG
Breve storia dell'intelligenza.
Bologna: Il Mulino.
C. CORNOLDI (A CURA DI)
Difficoltà e disturbi dell'apprendimento
Bologna: Il Mulino.
M.P.PENNA E S. MOCCI
La lettura. Teoria e modelli di comprensione. Cagliari: University Press
G.MAZZONI
I processi di base nell'apprendimento scolastico.
Roma: Carocci Editore
A.BADDELEY, M.W.EYSENCK e M.C.ANDERSON
La memoria. (Capitoli da studiare: I,II,III, V, VI, VII).
Bologna: Il Mulino.
La frequenza è vivamente consigliata.
Testi per gli studenti NON frequentanti
Manuali:
Psicologia Generale, autori Dennis Coon e John O. Mitterer, casa editrice Utet Università
Storia della psicologia. Autore Paolo Legrenzi, 243 p., brossura, 5 ed.Collana: Itinerari. Psicologi 2012
3 libri a scelta tra:
A.T.CIANCIOLO e R.J.STERNBERG
Breve storia dell'intelligenza.
Bologna: Il Mulino.
C. CORNOLDI (A CURA DI)
Difficoltà e disturbi dell'apprendimento
Bologna: Il Mulino.
M.P.PENNA E S. MOCCI
La lettura. Teoria e modelli di comprensione. Cagliari: University Press
G.MAZZONI
I processi di base nell'apprendimento scolastico.
Roma: Carocci Editore
A.BADDELEY, M.W.EYSENCK e M.C.ANDERSON
La memoria. (Capitoli da studiare: I,II,III, V, VI, VII).
Bologna: Il Mulino.
More Information
La frequenza è vivamente consigliata.
La Dott.ssa Maria Lidia Mascia riceve gli studenti previo appuntamento via mail.
e-mail: marialidia.mascia@unica.it